Molenweg 7, 4715 RA Rucphen contact@bijsann.nl 06-15366743

Algemene Voorwaarden, Praktijk Bij Sann

home weergave

Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.

  1. Counselor: Sandra Wagemakers
  2. Cliënt: het kind, de jongere die bij Praktijk Bij Sann in begeleiding is.
  3. Begeleidingsovereenkomst: de begeleidingsovereenkomst tussen Sandra Wagemakers en de cliënt en/of diens gezag dragende ouders of wettelijke vertegenwoordigers.
  4. Praktijk voor integratieve kinder- en jeugd counseling Bij Sann, hierna te noemen Praktijk Bij Sann.

Artikel 2: Algemeen

  1. Begeleiding bij Praktijk Bij Sann is geen vervanging van medische behandeling, medicatie en/of andere reguliere hulpverlening.
  2. Praktijk Bij Sann heeft geen diagnostische bevoegdheid.

Artikel 3: Begeleidingsovereenkomst – geheimhouding – privacy

  1. Praktijk Bij Sann heeft geheimhoudingsplicht.
  2. Voorafgaand aan het begeleidingstraject wordt aan de gezag dragende ouders / wettelijk vertegenwoordigers van de cliënt gevraagd een begeleidingsovereenkomst en aanmelddocument in te vullen en te ondertekenen. Bij een leeftijd van 12 jaar of ouder dient ook de cliënt deze overeenkomst te ondertekenen. Hierin geven de gezag dragende ouders / wettelijk vertegenwoordigers en de cliënt expliciet toestemming voor het vastleggen van persoonsgegevens van de cliënt in de begeleidingsovereenkomst en het cliëntdossier.
  3. Op deze begeleidingsovereenkomst is de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing. De WGBO bevat de regelgeving voor zowel cliënten als therapeuten. In de WGBO zijn onder andere geregeld: het recht op informatie; toestemmingsvereisten voor een behandeling; de plicht een cliëntdossier aan te leggen; het recht op inzage van de cliënt in het cliëntdossier en de geheimhouding van cliëntgegevens.

          a. De therapeut en de cliënt gaan een relatie met elkaar aan voor een bepaalde periode in de verhouding therapeut – cliënt.

           b. De behandeling heeft betrekking op de door de cliënt aangedragen hulpvraag en behandeldoelen. Deze kunnen lopende het traject worden bijgesteld, c.q. gespecificeerd.

  1. Met het invullen van de begeleidingsovereenkomst geven de gezag dragende ouders / wettelijk vertegenwoordigers en de cliënt, indien 12 jaar of ouder, aan Praktijk Bij Sann toestemming voor het vastleggen van de persoonsgegevens van de cliënt en diens gezagdragende ouders / wettelijk vertegenwoordigers, in de begeleidingsovereenkomst en het cliëntdossier. Per januari 2020 wordt het dossier conform wettelijke bewaartermijn in totaal 20 jaar bewaard (indien jonger dan 18 jaar: geldt deze 20 jaar vanaf de 18e verjaardag van de cliënt).
  2. Bij niet beschikbaar zijn van de therapeut zal worden waargenomen door Marina Boonman, Praktijk Boonman & van der Kroon, Donderbergweg 10A 6611 KL Overasselt. De tweede waarnemer zal zijn Nienke Smit, Het huis van zuid, Molenkamp 62 3732 EV De Bilt.
  3. Op alle van en met Praktijk Bij Sann gesloten overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
  4. Voorafgaand, tijdens of na het begeleidingstraject kan het, voor een zo effectief mogelijke begeleiding, nodig zijn informatie in te winnen of te verstrekken aan o.a. leerkrachten, leerplichtambtenaren, huisarts, en collega therapeuten. Hiervoor zal de gezag dragende ouders en de cliënt, indien 12 jaar of ouder, gevraagd worden een toestemmingsformulier te ondertekenen. De informatie uitwisseling zal uitsluitend gebeuren na schriftelijke toestemming van de gezag dragende ouders en, indien van toepassing, de client. Deze toestemming betreft uitsluitend overleg en afstemming noodzakelijk om over voldoende informatie te beschikken ten behoeve van adequate begeleiding en geldt uitsluitend voor de klachtenepisode. De verkregen gegevens worden opgeslagen in het cliëntdossier.
  5. In geval van dreigend gevaar voor zowel de cliënt als voor zijn of haar omgeving of bepaalde personen behoudt Praktijk Bij Sann zich het recht toe relevante informatie te verstrekken aan bevoegde personen of instanties als hiermee het gevaar kan worden voorkomen.
  6. Alle eventuele nadelige gevolgen voortvloeiend uit het achterhouden van informatie in het medisch dossier bij de huisarts of bij praktijk Bij Sann zijn voor de verantwoordelijkheid en rekening van de cliënt en diens ouders / wettelijke vertegenwoordigers.

Artikel 4: Betalingsvoorwaarden

  1. Deze betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle begeleidingsovereenkomsten tussen de cliënt, diens ouders / wettelijk vertegenwoordigers en Praktijk Bij Sann.
  2. De tariefstelling per begeleidingsgesprek wordt in de begeleidingsovereenkomst vastgesteld. De cliënt ontvangt hiervoor maandelijks een digitaal versleutelde factuur (PDF), welke binnen 14 dagen op bankrekening voldaan wordt.
  3. De tariefstelling voor contact met bij de cliënt betrokken personen, per telefoon, e-mail of anderszins en het opmaken van overdrachtsverslagen en dossiers, zijn in de begeleidingsovereenkomst vastgesteld. Bij contact minder dan een uur met bij de cliënt betrokken personen wordt de tariefstelling excl. BTW omgerekend naar het daadwerkelijk bestede deel van dat uur.
  4. Praktijk Bij Sann behoudt zich het recht voor om het tarief op 01-01 van ieder jaar aan te passen.
  5. Indien sprake is van het bepaalde in artikel 6.3 wordt bij een nieuwe afspraak een nieuwe overeenkomst van kracht met mogelijk een ander uurtarief.
  6. Bij het niet voldoen van de betaling binnen de betalingstermijn kan Praktijk Bij Sann de cliënt een betalingsherinnering sturen. Voldoet de cliënt binnen 14 dagen niet aan de betalingsherinnering dan is Praktijk Bij Sann gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel dit door derden te laten uitvoeren. Alle kosten die verband houden met deze vordering komen voor rekening van de cliënt.
  7. Bij een betalingsachterstand is de hulpverlener gerechtigd -tenzij de behandeling zich hiertegen verzet- verdere begeleiding op te schorten totdat de cliënt aan de betalingsverplichting heeft voldaan.

Artikel 5: Annulering

  1. Bij afzegging korter dan 24 uur voor aanvang van de afspraak is Praktijk Bij Sann helaas genoodzaakt de vooraf afgestemde kosten in rekening te brengen.

Artikel 6: Beëindiging

1. De overeenkomst kan op de volgende manieren of door volgende omstandigheden worden beëindigd:

a. Therapeut en cliënt bepalen in gezamenlijk overleg dat er geen sessies meer nodig zijn.

b. Cliënt geeft aan, mondeling, schriftelijk of via e-mail dat men geen sessie meer wilt afspreken.

c. De therapeut geeft aan mondeling, schriftelijk of via e-mail geen sessies meer te kunnen geven.

d. Cliënt houdt zich herhaaldelijk niet aan de algemene bepalingen uit deze begeleidingsovereenkomst of aan afspraken die gedurende de sessie zijn gemaakt tussen cliënt en therapeut.

e. De therapeut is van mening dat in verband van de problematiek van de cliënt en de competentie van de therapeut, de therapeut niet bekwaam is de cliënt te begeleiden. Dit is in ieder geval aan de orde indien de problematiek direct verband houdt met contra-indicaties.

2. Indien de overeenkomst tussentijds door de therapeut beëindigd wordt zal deze de cliënt en diens gezag dragende ouders wijzen waar men passende hulp kan vinden.

3. De overeenkomst eindigt van rechtswege indien er geen sessie afgesproken is voor een termijn van langer dan 3 maanden na de laatst gehouden sessie, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken tussen therapeut en cliënt.

Artikel 7: Crisisopvang

  1. Crisisopvang is binnen Praktijk Bij Sann niet mogelijk (m.u.v. individuele afspraken). Bij een eventuele crisis kunnen de gezag dragende ouders en/of cliënt zich tot de huisarts of huisartsenpost wenden.

Artikel 8: Ethische Code

  1. Praktijk Bij Sann handelt conform de door de VBAG geformuleerde ethische beroepscode.

 Artikel 9: Aansprakelijkheid
1. De cliënt en diens gezag dragende ouder(s) / wettelijk vertegenwoordigers gedragen zich als een gast; men houdt zich aan de regels van de gastvrouw/gastheer (de therapeut). Er wordt tijdens een sessie niet gerookt, geen alcohol gedronken en geen drugs gebruikt. De kosten van vernieling van eigendommen van de therapeut door de cliënt, zullen op cliënt worden verhaald. Van iedere vorm van mishandeling van de therapeut door de cliënt of diens gezag dragende ouder(s) zal te allen tijde aangifte bij de politie worden gedaan.
2. Praktijk Bij Sann is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan aan eigendommen van de cliënt of diens gezag dragende ouders door parkeren op of het betreden van het terrein aan de Molenweg, nummer 7 te Rucphen, noch voor andere schade ontstaan door het betreden van de praktijk, de hal en het gebruik maken van het toilet.

Artikel 10: Wkkgz

  1. De therapeut is aangesloten bij de VBAG. Als de cliënt naar zijn of haar oordeel of dat van de gezag dragende ouders tijdens de begeleiding onzorgvuldig of verkeerd is begeleid kan hij of zij een klacht indienen. Het is belangrijk dat de cliënt de klacht eerst binnen de praktijk bespreekt en probeert op te lossen en per email Academie Vesta op de hoogte stelt. Als het niet lukt de klacht op te lossen binnen de praktijk, kan een klacht worden ingediend. Dit is mogelijk via de VBAG. De onafhankelijke klachtenfunctionaris is te bereiken via bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon 06 4844 5538.
  2. Praktijk Bij Sann heeft de Wkkgz via de beroepsvereniging VBAG geregeld. De cliënt kan voor alle informatie over de procedure van het indienen van een klacht terecht bij de VBAG.

Artikel 11: Wijziging en vindplaats van de voorwaarden

  1. De cliënt ontvangt de algemene voorwaarden en privacy verklaring als bijlage bij de begeleidingsovereenkomst. De gezag dragende ouders / wettelijk vertegenwoordigers en de cliënt, indien 12 jaar of ouder, gaan met het ondertekenen van de begeleidingsovereenkomst akkoord met de algemene voorwaarden en privacy verklaring.
  2. De algemene voorwaarden staan ook weergegeven op: www.bijsann.nl 

Artikel 12: Slotbepaling

  1. Praktijk Bij Sann kan op ieder gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving en opgaaf van redenen de algemene voorwaarden wijzigen en aanvullen.

Opgemaakt te Rucphen op 7-12-2022